Leerstrategieën
Bij de Leerplaats leren kinderen hoe ze handig en goed leren voor toetsen met behulp van leerstrategieën. Leerstrategieën geven grip op het schoolwerk, helpen kinderen betere resultaten te behalen en geven vertrouwen. Dat vertrouwen en die betere resultaten maken dat een kind weer gemotiveerd is en ontspannen met zijn schoolwerk bezig. Wat wil je nog meer?!
We besteden tijdens de huiswerkbegeleiding en in de basisschoollessen aandacht aan de volgende leerstrategieën:
-
plannen
-
samenvatten
-
mindmappen
-
woordjes handig leren
-
antwoorden formuleren
-
hoe bereid ik me voor op een wiskunde toets?!
-
gefocust werken (zonder afleiding)
We bekijken met leerlingen wat de methode van een vak al biedt aan hulpmiddelen. Een goede proeftoets, begrippenlijst of samenvatting. Ook geeft de opbouw van een hoofdstuk en de opmaak in het boek al vaak aan wat belangrijk is om te leren en wat de hoofdzaken zijn. Hier leren we leerlingen ook oog voor te krijgen.
Herhaling en het opdelen van de stof in kleine porties (chuncking) helpt je de stof te onthouden, ook voor een langere termijn. Dit kan bij het leren enorm helpen. Hier gaan we dan ook mee aan de slag! Verder willen we dat iedereen actief leert. Actief leren helpt je focussen en maakt dat je de leerstof makkelijker onthoudt. Ook is het belangrijk de geleerde stof toe te passen, te oefenen. Iets wat lang niet iedere leerling gewend is om te doen voor een toets.